Dwight tänker på böcker och knäckebröd

Idag har jag varit kulturell och tänkt på böcker. Varför finns det så många? 

 En någorlunda normal människa kan läsa en bok i månaden om hon ligger i ordentligt. En månad per år går bort för då har vi semester och då ska vi supa, inte läsa. Alltså blir det elva böcker om året för dom riktiga bokslukarna. 

 23 är en genomsnittlig ålder då man börjar läsa böcker, innan det har man viktigare saker för sig, och då medelåldern i Sverige är 80,86 år ger det ca 58 år av bokläsande. Med elva litterära verk avbetade per år blir det sammanlagt 638 böcker man hinner att läsa under sin livstid. Nu behövs det dock inte så många eftersom dom flesta av oss blir senila vid 45 års ålder, och när hjärnvindlingarna har börjat ruttna ihop så kan vi läsa något vi läst tidigare, vi kommer ändå inte ihåg vad vi heter och knappast heller vad vi läste på den tiden hjärnan fungerade som den skulle. 

 Då skulle det alltså, i rimlighetens namn räcka med 242 böcker. Men det finns ju miljontals, alldeles i onödan. När jag blir President i Sverige så ska jag välja ut 242 böcker som är bra sen får det räcka med det. Jag ska även titta på om vi verkligen behöver flera, olika sorters knäckebröd. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0